Dag 23. 08-07-2022

8 juli 2022 - Överkalix, Zweden

Vandaag om 7.00 uur opgestaan en ontbijt aan de picknicktafel bij onze tenten vlakbij de rivier. Kopje koffie, 6 boterhammen met leverpastei of vleeswaren of jam, een gekookt eitje,  yoghurt en een appel. Daarna om 8.45 uur op weg naar weer een onbekend oord. Tijdens de rit van 87 km naar Jockval merk je toch dat je meer in bewoond gebied komt en dat je zuidelijker komt. Meer dorpjes en een hoopgevend bord met een koffiekopje erop met de aanduiding ‘over 2 km’. Teleurstelling als na 2 km blijkt dat het café jaren geleden al is gesloten. Steeds meer bloemen zien we, steeds meer huizen met een mooi onderhouden gazon en zo nu en dan een weiland, waar net gehooid is. Ook neemt het verkeer weer toe en m.n. het vrachtverkeer. Op de camping in Jockval aangekomen staat ons een aangename verrassing te wachten. Er is een goed restaurant en vanavond is er een oldtimershow en een optreden van een bandje. We hebben in ieder geval lekker gegeten en het was er gezellig druk.
Het meest opvallende in Jockval is de gelijknamige waterval, waar tijdens de zalmtrek te zien is  hoe de zalmen uit het water springen om de waterval te passeren. Kortom een aangename verrassing aan het eind van weer een fietsdag.

1. Vanja Wierenga:
    9 juli 2022
    Leuk om te lezen dat het goed gaat. Ook minder muggen 🦟 daar in het zuiden? Het Zweedse platteland staat bekend om haar ruige en grote verlaten plekken. Hopelijk vanaf nu beter eten en meer tentjes die open zijn en koffie serveren!
    Zet hem op, nog een klein stukje en dan zijn jullie weer op Nederlandse klei bodem.
  2. Frans Siero:
    9 juli 2022
    ZES boterhammen....zozo. mooi dat je weer in bewoonde oorden vertoeft.
  3. Een buurman van Henk:
    9 juli 2022
    Mooie verhalen Dirk. Wat een belevenis.
    Wij zijn inmiddels ook onderweg naar Noorwegen.
    Voor 3 week naar de Lofoten, maar niet op een fiets 😀
    Groeten aan jullie vd leukste buurman van Henk😂
  4. Tante Bets:
    9 juli 2022
    Toen wij eens in Zweden waren begreep ik dat de Amerikaanse slee-en (Oldtimers) nog een erfenis waren van de Amerikaanse jongens die niet in Vietnam wilden vechten en naar Zweden gedeserteerd waren halverwege de jaren 60 van de vorige eeuw