Dag 17. 02-07-2022

2 juli 2022 - Kautokeino, Noorwegen

De maaltijd van gisteravond naar Sami-traditie: pan soep van wortels, aardappelen en rendiervlees, heeft ons goed gesmaakt. Samen met brood en elk 2 bier €110,-. Vandaag op weg naar Kautokeino. Het is een gevecht tegen de wind, tegen de vermoeidheid en tegen de steekmuggen! Die muggen hebben de halve rit met ons meegevlogen en probeerden voortdurend hun maaltijd met ons bloed te bereiden. Stonden we stil dan wierpen ze zich massaal op elk bloot stukje huid en door de kleding heen wisten ze ook wel onze bloedbaan te vinden. In de loop van de rit werden ze steeds agressiever. Het waren geen knudjes, daarvoor waren ze te groot minstens 2 cm lang en een bol dwars gestreept lijf. Onderweg had Jan nog malheur met de fiets. Een spanelastiek was geknapt en in de tandwielen van de achtercassette gekomen en daarin vastgedraaid. Na flink peuterwerk van Henk is het weer opgelost. Een ander probleem wat zich voordeed was gebrek aan water. Nergens een mogelijkheid om water te tappen. We hebben een vrouw op een parkeerplaats gevraagd om water en gaf ons spontaan een fles van 1,5.l. Er zijn gelukkig nog steeds goede mensen. Zonder dit water was het heel moeilijk geworden om na 94 km Kautokeino te bereiken.

1. Jan:
    2 juli 2022
    Sterkte met de muggen buitengewoon irritant die beestjes
  2. Alle:
    Klote muggen
  3. Chris:
    Wat een (helse) tocht!!
  4. Tante Bets:
    3 juli 2022
    Wat ik geluk dat jullie fietsen en niet lopen, zoals die Fransman
  5. Wouter Keekstra:
    3 juli 2022
    Succes daar, heren. Petje af. Leuk om jullie avonturen te lezen.
  6. Frans Siero:
    5 juli 2022