Dag 27. 12-07-2022

12 juli 2022 - Skellefteå, Zweden

Vandaag om 8.40 uur op de fiets. Ideaal fietsweer. 22 graden en weinig wind. De route die we volgen vermijdt zoveel mogelijk de snelweg E4. Soms toch een klein stukje. Wij hebben besloten niet meer op de E4 te fietsen. Dus een alternatieve route genomen om dit stuk te omzeilen om later weer op de route te komen. Dit betekent meer kilometers, maar ook 4 km onverhard met toch wel vrij dikke losliggende stenen. Gelukkig is dit goed gegaan. Later had de route nog een verrassing van 6 km onverharde weg voor ons in petto, maar dit was meer een gruisweg en dat fietst wel goed, al blijft het opletten. Het was een mooie rit vandaag van 113 km naar Skellefteå. Hier en daar nog wel wat klimmetjes, waardoor het toch nog aardig vermoeiend was.
Gisteren zijn we Luleå gepasseerd en je merkt dat een aantal dingen verandert. Je ziet geen verkeersborden meer voor sneeuwscooters en onderweg zijn er meer dorpjes met vnl houten huizen, zoals overigens in het hele noorden van Scandinavië. Toch  heeft het vandaag 78 km geduurd voordat er een horecazaak was! Ook zie je meer moestuintjes en landbouw en de zon gaat weer onder, zij het kort. Op de camping gaat de straatverlichting ‘s nachts even aan.

1. Frank:
    12 juli 2022
    Dat gaat lekker vlot. jullie maken best wat kilometers per dag....knap! Jullie zijn topfit als jullie terug zijn.
    De alternatieve route lijkt mij veel leuker dan zo'n snelweg, ondanks onverharde delen.
    jullie gisterenavond even live spreken was een leuke verrassing op mijn pensionering etentje.
    fijne fietsdag morgen.